هوش مصنوعی تجربیات شنوندگان را از طریق لیستهای پخش شخصی افزایش میدهد.
در گذشته: هر هنرمندی شخصیت خاص خود را داشت که از طریق موسیقی ارائه میداد، در حالی که برخی از آنها ماهیت مبهم لوئیز آرمسترانگ را دوست داشتند ، دیگران هر زمان که الویس پریسلی یکی از آهنگهای عاشقانه خود را می خواند مجذوب میشدند. بعضی طرفدار سبک بیتلز میشدند، در حالی که بقیه به سمت سبکهای دیگر حرکت کردند.
حال: شرکتهای برنامه پخش موسیقی مانند Joox ،QQ Music، KuGou و اسپاتیفای از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل علاقمندی شنوندگان خود و پیشنهاد پلی لیست بر اساس تجربه شخصی مشتری استفاده می کنند با استفاده از موتورهای جستجو مبتنی بر هوش مصنوعی، برنامههای پخش موسیقی تاریخچه موجود شنوندگان را تجزیه و تحلیل میکنند و آهنگهای جدید را پیشنهاد میکنند.
آینده: در حالی که امروزه از هوش مصنوعی برای ارائه پیشنهادها استفاده میشود، به نظر این امکان وجود دارد که صنعت پخش موسیقی ویژگیهایی را ارائه دهد که اصلیترین حالات بدن مانند ضربان قلب، میزان استرس، میزان تنفس، حتی ممکن است سیگنالهای عصبی را بخواند، این ویژگی ممکن است موسیقی بیومتریک و مبتنی بر فیزیولوژی را ارائه دهد. تصور کنید که در یک مترو، پر ازدحام سفر می کنید. عجله برای رسیدن به مطب و تعداد زیاد افراد باعث اضطراب شما می شود. هدفون کوچک روی گوش شما ممکن است اضطراب شما را شناسایی کرده و پیشنهاد پخش موسیقی از هنرمند مورد علاقه خود را ارائه دهد اما با ملودی ملایم و آرام تر. یک مکانیسم بازخورد ممکن است به طور مستقل نشان دهد که چگونه این ملودی ملایم بر سلامتی شما تأثیر می گذارد. این احتمال وجود دارد که هوش مصنوعی بتواند ملودی، سبک، کیفیت آهنگی، ریتم هارمونیک و غیره را متناسب با حالات بدن شما تغییر دهد تا شما را بهبود بخشد.این اساساً ممکن است موج بعدی شخصی سازی موسیقی از طریق هوش مصنوعی باشد.
کاربرد هوش مصنوعی در موسیقی و آهنگسازی
طبق گزارش مؤسسه مککینزی تا سال ۲۰۳۰، ۷۰ درصد از شرکتها حداقل از یکی از فنآوریهای AI استفاده میکنند. صنعت موسیقی نیز از این قاعده مستثنی نیست. با ظهور تیکتاک و افزایش تعداد یوتیوبرها، که موسیقی لازمه هنرآفرینیشان است، اهمیت وجود ابزارهای تولید موسیقی مجهز به AI بیش از پیش آشکار میشود.
مثلا Amper را در نظر بگیرید Amper ابزاری است که با استفاده از فنآوری هوش مصنوعی برای سازندگان بازی، رسانهها و دیگر فنآوریهای تعاملی موسیقی تولید میکند. این ابزار برای ساخت یک قطعه موسیقی جدید از نمونه کتابخانه و دیتاستهایش استفاده میکند.
برجستهترین کاربرد هوش مصنوعی در موسیقی AIVA است. AIVA یک پلتفرم هوش مصنوعی است که بر تولید موسیقی کلاسیک تمرکز دارد و با داشتن مشتریانی همچون NVidia، TED، Vodafone افتخار میکند و قطعات موسیقی با حق امتیاز نامحدود (Royalty-free) و سفارشی برای آنان تولید میکند. در ساخت این پلتفرم از الگوریتمهای DL استفاده شده که بر روی تعداد زیادی موسیقی ارکستر آموزش دیدهاند. یکی دیگر از مزایای این پلتفرم رابط کاربری فوقالعاده آن است.
یا Loudly، این کسبوکار نوپا در برلین واقع شده و در زمینه تولید موسیقی فعالیت دارد؛ در وبسایت رسمی این شرکت، شعار“Designed by creators, for creators” به چشم میخورد. سیستم این پلتفرم میتواند قطعات موسیقی را بازنویسی کنید و با استفاده از الگوریتمهای یادگیری عمیق قطعات موسیقی سفارشی تولید کند. علاوه بر این، Loudly دارای نمونه حافظه (برای ذخیره موسیقی)، برنامه آهنگسازی و یک پلتفرم اجتماعی است که سازندگان موسیقی میتوانند در آن با هم مشارکت داشته باشند.
برای قطعات موسیقی که هوش مصنوعی تولید میکند، مسئله قوانین حق نشر (Copyright) مطرح میشود. مسئله این است که هوش مصنوعی موسیقی را تولید کرده اما برای آموزش آن از دادههای موسیقیایی هنرمندان حقیقی استفاده شده است، در چنین شرایطی حق امتیاز تولید موسیقی به چه کسی تعلق دارد؟ علاوه بر این، بسیاری از حوزههای قضایی، از جمله ایالات متحده، اسپانیا و آلمان کماکان بر این باروند که فقط قطعات موسیقی که انسانها تولید میکنند، مشمول قانون حق نشر (copyright) میشوند.
تا سال ۲۰۳۰، ۷۰ درصد از شرکتها به استفاده از فنآوریهای هوش مصنوعی روی میآورند و استفاده از هوش مصنوعی در موسیقی یعنی در این صنعت هم تغییراتی ایجاد خواهد شد. البته جای نگرانی نیست! هوش مصنوعی هنوز نمیتواند جایگزین هنرمندان شود و همانند آنها تجارب حسی و ذهنی خود را به شکل قطعهای موسیقی عرضه کند.
با این حال، فنآوریهای هوش مصنوعی میتوانند قطعات موسیقی با حق انحصاری نامحدود، پلتفرمهای مسترینگ موسیقی، برنامههای آموزشی (که روند پیشرفت هنرآموزان را به اطلاع آنها میرساند) تولید کنند و علاوه به حفاظت از قانون کپیرایت کمک میکند. در ضمن، توسعه پلتفرمهای پخش موسیقی همواره در سراسر جهان ادامه خواهد یافت. بخش بزرگی از درآمد صنعت موسیقی از طریق این پلتفرمها به دست میآید. آهنگسازان نیز برای آنکه آهنگهایشان در فهرستهای موسیقی (playlist) پلتفرمهای پخش قرار بگیرد، به استفاده از الگوریتمها روی خواهند آورد.
هوش مصنوعی که می تواند آثار باخ را تقلید کند! طوری که نمی توانید تفاوت را متوجه شوید! باور ندارید؟
موسیقی در هوش مصنوعی ! موسیقی تولید شده بوسیله هوش مصنوعی در این سمپل ها اثر DeepBach است برنامه ای است که بوسیله Gaetan Hadjeres و François Pachet در لابراتوآر علوم کامپیوتری کمپانی Sony درپاریس طراحی و ساخته شده است. این انستتیو قبل تر اولین موزیک ساخته شده توسط هوش مصنوعی را به نام Al Pop Song منتشر کرد. که توسط برنامه کامپیوتری FlowMachines ساخته شده که می تواند از هنرمندان معروف نظیر بیتل تا موتزارت را تقلید کند و ترانه هایی شبیه آنها بسازد. حالا FlowMachines بروز رسانی شده می تواند باخ را شکست دهد و این موفقیت، این توانایی را مشخص می کند که این برنامه می تواند از هر سبک موسیقی تقلید کند و نمونه مشابه آن را بسازد.
Deep Learning، روشی که FlowMachines از آن استفاده می کند همان تکنولوژی است که توسط کمپانی هایی نظیر گوگل و اپل استفاده می شود که نحوه عملکرد آن بر پایه غربال کردن بازه زیادی از داده ها با ساختار مشخص است که آنها ابتدا شنایی می شوند و سپس الگوها با هم synthesize یا ترکیب می شوند .
باخ نمونه کاملا مناسبی است بدلیل دارا بودن ساختار های مشخص و پیچیده ترک های او که قوانین و ساختارهای موسیقی باروک را دنبال می کنند. DeepBach و نویسندگان او تمرکز خود را بر روی کرال های باخ گذاشته اند که از سرود های سنتی با وکال و ملودی تشکیل شده است.باخ 389 کرال نوشته است که متریال مناسبی برای مطالعه و یاد گیری DeepBach می باشد. از ویژگی های این برنامه تمرکز رو انواع سبک ها و ساخت بلافاصله موسیقی با ایجاد چند ملودی،بیس لاین، ریتم و کادانس است و از نکات منفی آن این است که در لحظه فقط بر روی یک گام و یک BPM می تواند موسیقی بسازد. اما با توجه به این محدودیت ها این برنامه همچنان محصول مهمی بشمار می رود و باید دید در آینده به چه تحولی دست پیدا خواهد کرد.
موسیقی هوش مصنوعی در دو سال گذشته به طور فزاینده ای محبوب شده است، به طوری که شرکت های موسیقی و پلت فرم های استریم چینش فناوری هوش مصنوعی خود را تسریع کرده اند. در اجرای اخیر، دیوید گوتا با ساخت آهنگ Future Rave به سبک امینم که تماشاگران را به شدت تحت تاثیر قرار داد و پتانسیل هوش مصنوعی در موسیقی را به نمایش گذاشت.
صنعت موسیقی نگران ظهور موسیقی هوش مصنوعی است، زیرا به طور بالقوه می تواند نوازندگان و شرکت های ضبط را از کار بیاندازد.
RIAA و BPI هر دو گزارشهایی را به دولتهای ایالات متحده و بریتانیا ارسال کردهاند که از آنها در برابر نقض موسیقی هوش مصنوعی محافظت میکنند. دولت بریتانیا پیشنهاد داد که آموزش هوش مصنوعی برای استفاده از آثار خلاقانه بدون مجوز مجاز باشد، اما این امر با مخالفت شدید صنعت موسیقی مواجه شد و دولت را به بازنگری در این پیشنهاد سوق داد. از موسیقی هوش مصنوعی می توان برای گسترش مرزهای خلاقانه و بهبود کارایی استفاده کرد، اما برای زندگی نوازندگان و شرکت های ضبط نیز خطراتی را به همراه دارد.
Napster، یک پلتفرم اشتراکگذاری موسیقی همتا به همتا، هنگامی که در سال 1999 راهاندازی شد، اختلال بزرگی در صنعت موسیقی ایجاد کرد. در عرض چهار ماه، بیش از 150000 کاربر جذب کرد که منجر به کاهش قابل توجهی در فروش نوارها، سیدیها شد. و صفحات وینیل در سال 2019، انجمن صنعت ضبط آمریکا (RIAA) از Napster شکایت کرد و هنرمندانی مانند Dr. Dre و شرکت های ضبط موسیقی مانند EMI به شدت به آن اعتراض کردند. اکنون، شرکتهای ضبط نگران هستند که تولید آهنگهای هوش مصنوعی باعث ایجاد بحران در سطح Napster برای حفاظت از حق چاپ شود و خواستار عدم تسهیل قانون کپی رایت برای ترویج توسعه هوش مصنوعی شدهاند. این می تواند تأثیر مخربی بر صنعت موسیقی داشته باشد و می تواند منجر به کاهش درآمد نوازندگان و شرکت های ضبط شود.
برای جلوگیری از سرنوشت مشابه Napster، شرکت های موسیقی هوش مصنوعی باید با دارندگان حق چاپ به توافق برسند. پس از تعطیلی Napster در سال 2001، Spotify با دستیابی به توافق با صاحبان حق چاپ به عنوان قوی ترین بازیگر در صنعت ظاهر شد. شرکتهای موسیقی که قبلاً در برابر استریم مقاومت نشان میدادند، از گذشته درس گرفتهاند و اکنون به روند موسیقی هوش مصنوعی میپیوندند. برای اطمینان از موفقیت، آنها باید راهی برای سوار شدن بر چرخ روزگار بیابند و سریعتر بدوند. شرکتهای موسیقی هوش مصنوعی میتوانند از سرنوشت مشابه Napster جلوگیری کنند و با دستیابی به توافق با صاحبان حق چاپ و سازگاری با زمانهای تغییر، آینده موفقی را تضمین کنند.
ابزارهای آهنگسازی هوش مصنوعی به طور فزاینده ای در صنعت موسیقی محبوب می شوند و شرکت های ضبط موسیقی مانند یونیورسال موزیک با دولت لابی می کنند و برای تبدیل شدن به بازیگران این حوزه عجله دارند. موسیقی ساخته شده با هوش مصنوعی در موسیقی کاربردی مانند بازی ها، تبلیغات و موسیقی محیطی استفاده می شود و پلتفرم های استریم به دنبال کاهش هزینه های کپی رایت هستند. Google's Music LM یک نسخه موسیقی از ChatGPT است که میتواند بر اساس متن وارد شده توسط کاربر آهنگ بسازد و ByteDance، Huawei، NetEase و Kuaishou همگی ابزارهای آهنگسازی هوش مصنوعی خود را خریداری کرده یا توسعه دادهاند. این ابزارها به کاربران این امکان را می دهند که آهنگ ها را تنها با ورودی اشعار تولید کنند و خوانندگان هوش مصنوعی آهنگ های انحصاری را برای کاربران ایجاد کنند. آهنگسازی هوش مصنوعی صنعت موسیقی را متحول کرده و امکان تولید کارآمدتر و مقرون به صرفه تر موسیقی را فراهم می کند.
شرکتهای موسیقی هوش مصنوعی با ارائه ابزارهای ایجاد موسیقی به کمک هوش مصنوعی، مجوز کپی رایت، همکاری تیمی از راه دور، پردازش مسترینگ خودکار و توزیع در بیش از 150 پلتفرم استریم، صنعت موسیقی را متحول میکنند. شرکت هایی مانند Endel، Lifescore، Flow Machines، Soundful و Landr از شرکت های ضبط موسیقی مانند Warner Music، AVEX، Sony، Concord Music و Royalty Exchange سرمایه گذاری هایی دریافت کرده اند. SingSong گوگل حتی به کاربران این امکان را می دهد که با زمزمه کردن، همنوازی ایجاد کنند و این امکان را برای ناشنوایان فراهم می کند تا رویای خود را برای موسیقیدان بودن برآورده کنند. شرکتهای موسیقی هوش مصنوعی فرصتهای بیشتری را برای نوازندگان فراهم میکنند و به ایجاد صنعت موسیقی در دسترستر و نوآورانهتر کمک میکنند.
هوش مصنوعی با ارائه فعالیتهای بازاریابی خودکار، شناسایی مخاطبان با ارزش و پیشبینی رفتار رسانههای اجتماعی، صنعت موسیقی را متحول میکند. پلتفرمهای A&R مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Sodatone و Instrumental برای یافتن استعدادهای جدید و تجزیه و تحلیل دادهها استفاده میشوند. هوش مصنوعی در حال حذف برخی از مشاغل در صنعت موسیقی مانند ترانه سرایی، A&R، کپیرایت ، بازاریابی و ... موسیقی است و در عین حال به افراد در کارهای خسته کننده کمک میکند. هوش مصنوعی به شرکتهای موسیقی کمک میکند تا ستاره بزرگ بعدی را پیدا کنند و به روشهای جدیدی به مخاطبان خود دست یابند و موفقیت را برای آنها آسانتر میکند.
هوش مصنوعی با حضور خود در تمام جنبه های صنعت موسیقی، صنعت موسیقی را متحول می کند. شرکتهای ضبط، علیرغم مشکلات کپی رایت، سرمایهگذاری هنگفتی روی تولید موسیقی با هوش مصنوعی انجام میدهند تا بتوانند آن را برای خود کار کنند. هوش مصنوعی روش ایجاد، توزیع و مصرف موسیقی را متحول می کند و قرار است صنعت موسیقی را در سال های آینده متحول کند. شرکتهای ضبط موسیقی از هوش مصنوعی استقبال میکنند و راههایی را پیدا میکنند تا آن را برایشان کارساز کنند تا بتوانند از پتانسیل آن بهره ببرند.
درست همانطور که نویسندگان در حال حاضر نگران احتمال از دست دادن شغل به تولیدکنندگان متن هوش مصنوعی هستند، موسیقی دانان و ترانه سراها نیز ممکن است در نهایت با ترس مشابهی روبرو شوند. شرکتهایی که برای استفاده از حقوق موسیقی در موسیقیهای متن بازی، فیلمها و تبلیغات پرداخت میکنند، میتوانند جایگزینهای تولید شده توسط هوش مصنوعی را انتخاب کنند. شاید نگرانکنندهتر این واقعیت است که جایگزینهای تولید شده با هوش مصنوعی بیشتر هدفمند ساخته میشوند. تصور کنید برای صحنه حمله گرگینه در برنامه تلویزیونی خود به موسیقی متن نیاز دارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از یک ابزار موسیقی هوش مصنوعی مانند MusicLM بخواهید موسیقی وهمآوری با سرعت آهسته با اشعار شکار ایجاد کند. این امر به طور قابل توجهی مقرون به صرفه تر از خرید حقوق یک آهنگ خواهد بود.
و سپس موضوع حق امتیاز موسیقی وجود دارد. چه کسی حق امتیاز موسیقی ساخته شده توسط هوش مصنوعی را دارد؟ کودک 10 ساله ای که با دستور ساخت آهنگ به هوش مصنوعی تغذیه کرد؟ صاحبان ابزارهای هوش مصنوعی برای ساخت آهنگ؟ یا تقسیم مساوی؟
این روزها نمی توانید مطمئن باشید که محتوایی که آنلاین می خوانید توسط یک هوش مصنوعی ایجاد شده است یا یک انسان. مشکل مشابهی می تواند در صنعت موسیقی ایجاد شود.
سوالات مربوط به صحت یک آهنگ تقریباً اجتناب ناپذیر است. شما در حال پخش یک آهنگ هستید و لحظه بعد در مورد اینکه چه کسی آن را ساخته شک دارید. آیا این واقعا یکی از آهنگ های جاستین بیبر است؟ یا این یک تلاش هوش مصنوعی برای تکرار سبک او است؟
البته چشم انداز همگی تیره و تار نیست. یکی از راه هایی که ابزارهای تبدیل متن به موسیقی می توانند صنعت موسیقی را تغییر دهند، سرعت ساخت موسیقی است. یک مولد موسیقی هوش مصنوعی در عرض چند دقیقه شروع به ساخت ملودی می کند. سپس نوازندگان می توانند نتایج را به خوبی تنظیم کنند و عناصر انسانی را به آنها اضافه کنند. پس از چند هفته تغییر، و یک شاهکار برای طرفداران موسیقی آماده است.